Så fungerar rutavdraget för städning och andra tjänster
Så fungerar rutavdraget för städning och andra tjänster
När du anlitar ett företag för hushållsnära tjänster, som exempelvis städning, kan du utnyttja rutavdraget. Det innebär att du får en skattereduktion på 50 % av arbetskostnaderna, förutsatt att du uppfyller Skatteverkets krav.
Som kund hos oss behöver du inte oroa dig över administrationen, vi hanterar kontakten med Skatteverket. På din faktura syns rutavdraget direkt, så att du tydligt ser vad du ska betala för våra tjänster.
Nya regler för rut- och rotavdrag 2024
Från 1 juli 2024 har riksdagen beslutat att höja taket för rut- och rotavdrag. Nu kan du få upp till 75 000 kronor i rutavdrag och 75 000 kronor i rotavdrag per person och år, vilket ger en maximal skattereduktion på totalt 150 000 kronor. Möjligheten att utnyttja avdragen beror dock på hur mycket skatt du betalat under året samt eventuella andra skattereduktioner, som för exempelvis grön teknik.
Vilka tjänster omfattas av rutavdraget?
Rutavdraget kan användas för flera hushållsnära tjänster, som bland annat:
- Hemstädning
- Storstädning
- Flyttstädning
- Fönsterputs
- Flyttstädning
- Flytthjälp samt packning
- Enklare hantverk som till exempel att montera gardinstänger
- Tvättning
- Strykning
- Trädgårdsarbete
Rutavdraget gäller enbart arbetskostnader, inte material eller andra kostnader som exempelvis resor.
Vill du veta mer om rut- och rotavdrag? Läs mer på Skatteverkets hemsida.
Vanliga frågor
Kontakta oss omedelbart via e-post eller telefon så försöker vi hitta en ny tid.
Lastning, transport och lossning.
Inom tullarna debiterar vi 15 minuter för framkörning och 15 minuter för körning tillbaka.
Utanför tullarna debiter vi 30 minuter för framkörning och 30 min för körning tillbaka. Om körsträcka betydligt kortare då debiterar vi den faktiska tiden.
Långkörningar (över 30km) debiteras med 3,5:-/km.
Vi har följande betalnings metoder:
Faktura. Avgift 55:-
SWISH: 1234948394 Avgift 55:-
Betalkort. Avgift 1,75% per transaktion. Vi välkomnar Visa, MC, Amex.
Vi gör alltid kreditupplysning på nya kunder. Observera att vi gör endast anmärknings kontroll som påverkar ej din kreditvärdighet och den typ av kreditupplysning syns ej hos UC eller övriga aktörer.
- Vid godkänd kreditupplysning betalar man alltid mot faktura.
- Vid betalningsanmärkningar gäller direkt betalning efter avslutad uppdrag.
- Vid skulder i Kronofogden gäller förskott betalning innan flytten påbörjas.
Ja, vårt ansvar är försäkrad genom Länsförsäkringar och du hittar försäkringsbevis via denna länk.
Trafiktillstånd finner man via denna länk.
Ja, vi lånar ut flyttkartonger till våra kunder som anlitade oss får flytten
Leverans/avhämtning: tidigast 15 dagar förre flytten
Avhämtning/återlämning: senast 15 dagar efter flytten
Det går bra att köpa flyttkartonger också för 45:- styck.
Vi har minsta debitering på 2 timmar och därefter debiterar vi per påbörjad halvtimme.
Det går bra, tänk dock på hur du ska returnera de. Oftast är det billigare att köpa flyttkartong än att lämna de tillbaka om man flyttar långt bort.